Czy opłaca się założyć sklep internetowy?
Czy opłaca się założyć sklep internetowy?
Spis treści:
ToggleSklepy internetowe to coraz częstszy pomysł na własny biznes. Przede wszystkim, w porównaniu do działalności stacjonarnej, nie wymagają one aż tak dużych nakładów finansowych. Na bardzo początkowym etapie nie ma konieczności zatrudniania pracowników, oszczędzić można także na siedzibie. Nie znaczy to oczywiście, że prowadzenie sklepu internetowego to „bułka z masłem” i idealny pomysł na biznes.
Branża i asortyment
Aby własny sklep internetowy miał rację bytu, należy starannie wybrać branżę, w jakiej jest zapotrzebowanie na produkty. Warto zastanowić się nad tym, co wyróżni Twoją propozycję spomiędzy konkurencji. Jeżeli nie będzie to cena, to może bardzo fachowe doradztwo i indywidualne podejście, a także towar niedostępny do tej pory w Polsce? Przekalkuluj wszelkie koszty. Określ, jaka musi być Twoja marża w porównaniu do kosztu zakupu towaru w hurtowni, aby sklep nie przynosił strat. Weź pod uwagę nie tylko Twój zysk, ale wszystkie ponoszone koszta. Przeanalizuj ceny za podobne artykuły wśród innych sklepów.
Sklep internetowy – strona www
Sklep internetowy, by na siebie zarabiać, koniecznie potrzebuje własnej witryny www. Jej wykonanie należy zlecić profesjonalnej firmie. Zadba ona nie tylko o to, aby sklep dobrze wyglądał, dobrze się pozycjonował i był łatwy w obsłudze dla właściciela, ale również o to, by był przyjazny użytkownikowi. Potencjalny klient nie może mieć kłopotu z wyborem właściwych produktów, sposobu płatności i dostawy. Sklep potrzebuje również regulaminu, który jasno określi wszelkie prawne zasady korzystania z jego usług. W tym przypadku również należy zwrócić się do profesjonalisty, który napisze regulamin odpowiedni dla specyfiki sprzedawanego asortymentu.
Oczywiście sklep internetowy musi być zachęcający dla klienta, dlatego postawić trzeba na dobrej jakości zdjęcia, które poza pokazaniem produktu osadzają go także w jakimś kontekście oraz na dobrze sformułowane opisy. Pamiętać trzeba, że skopiowane opisy bardzo negatywnie wpływają na pozycjonowanie sklepu. Wygodny w użytkowaniu sklep pozwala na zakupy wszędzie: w kolejce do lekarza, w autobusie, czy na poczcie.
Reklama
Sama witryna to jednak nie wszystko. Równie istotna jest reklama i na nią przeznaczyć należy znaczną część firmowego budżetu. Mowa o reklamach w wyszukiwarkach, takich jak AdWords, ale także o pozycjonowaniu na określone frazy. Niemniej istotna jest obecność w mediach społecznościowych.
Z czasem sklep będzie się rozrastał. Przybędzie zamówień i obsługi klienta, z czym nie poradzi sobie tylko jedna osoba. Poza pracownikami przyda się także jakaś siedziba. W końcu asortyment należy gdzieś przechowywać, musi być także miejsce do pakowania zamówień i do rozmów z klientami.
Współczesne czasy sprzyjają rozwojowi przedsiębiorczości. Dlatego pomysł na założenie sklepu internetowego może być naprawdę strzałem w dziesiątkę. Kluczowe jest znalezienie niszy dla siebie, a następnie odpowiednie rozreklamowanie sklepu. Na początku ponosi się dość duże koszty, które jednak dzięki stworzeniu odpowiedniego biznesplanu, mają szansę szybko się zwrócić.